PANORÀMICA DES DE LA SERRA DELS PLANS

diumenge, 8 de març del 2015

Mas del Sebot, mas de Montoro, mas del Racó, pr-232, pou de la Neu del Surdo , camí vell d'Alcoi

Aquesta ruta transcorre per la partida de Bugaia de Dalt.
La iniciem en el mas del Sebot, també es pot començar en el quilòmetre 21 de la CV-800, i agarrarem la pista-camí que hi ha i que ens porta directament a la partida de Bugaia, la més humida del poble xixonenc, i que més fonts hi romanen amb aigua.
Per fer aquesta ruta, ja avisem que és bonica, cal tenir present el poblament, és a dir, els masos que hi habiten, perquè seran els nostres punts de referència. Si comencem pel quilòmetre 21 de la CV-800 el primer mas que ens trobarem i que té font pròpia és el mas del Síndic.

A mà dreta, i on hi ha una ermita, que rep el mateix nom que el mas. En les revoltes que s'assemblen a les de la revolta de la Paella, en la segona trobarem una sendeta que ens durà a la font del Mas del Síndic.
Continuarem per la pista i passarem pel mas de Carruana, una vegada passats aquest mas trobarem una torre de llum, a l'esquerra hi serà el mas de Figa, haurem de continuar la pista per l'esquerra de l'esquelet de llum fins el mas de les Coves (de color vermell).
Podem ampliar la ruta, que es converteix ja en difícil perquè s'ha de saber el camí (recomanem que si és la primera vegada, anar amb algun conegut del terreny), si anem fins al mas de la Volta de Pritz i comencem a pujar la costera del Gurugú (muntanya a l'esquerra) fins trobar el camí que ens duu a la Capua. A uns dos-cents metres hi haurà el camí a mà esquerra. Prop, a la vora del riu de Serra, hi ha la font de la Volta.
Una de les més boniques del Terme.
Podrem continuar per aquest camí fins arribar al mas de la Capua, i baixarem fins al riu per enganxar amb el camí que puja a Montoro.
Si no volem fer això continuarem pel mas de les Coves fins arribar al mateix punt que hem dit en el paràgraf anterior. Si tenim cura, i anem amb algun conegut, podrem trobar algun pou de calç, antigues construccions per fer calç per blanquejar els masos.
 El camí ens pot marejar si agarrem algun a l'esquerra, ja que ens durà als masos de les Covetes, o mas de les Coves, no passa res, perquè eixirem a la pista de Bugaia de Dalt.
El nostre destí és arribar al Mas del Racó, mas de propietat privada però que podrem anar per l'assegador. Una vegada que anem al mas del Racó, arribarem i ens situarem en la carrasca que té, no és difícil trobar-la pels seus 13 metres d'altura. Continuarem fins arribar a la font del tio Tararo.
Aquesta font està a un marge molt gran. Sembla que no tindrem eixida però a mà dreta hi ha la senda que ens condueix a Montagut o fins la PR-232, que està marcada i haurem d'agarrar-la fins arribar al pou de la Neu, ja no tenim pèrdua.

Arribarem primerament a la cova de Matets, indicada amb balisses. Aquestes balisses ens indiquen tres camins fins el pou de la Neu, fins la cima dels Plans, o fins la Torre.

Podrem elegir. Nosaltres aconsellem pujar fins el Pou de la Neu, i una vegada allà, baixa pel camí antic d'Alcoi, que ens durà fins la Venta Teresa, i al nostre punt inicial, o poder continuar fins a Xixona. Ruta que amb les vistes que té, i amb la verdor no té res d'envejar.